Прошу ознайомитись та висловити свою позицію стосовно піднятої теми. Як нам реагувати?
Шановні Колеги і Друзі!
Цим листом хочу звернути Вашу увагу на Закон України № 157-IX «Про оренду державного та комунального майна» від 3 жовтня 2019 року та Постанову Кабінету Міністрів України щодо його виконання «Про затвердження порядку передачі в оренду державного та комунального майна» від 3 березня 2020 року. Саме ці документи деталізують порядок передачі держаного і комунального майна в оренду.
З одного боку, все гаразд – максимальна відкритість у сфері оренди, прозорість подачі заявок, з метою уникнення проведення «формальних» конкурсів, що імітують конкуренцію тощо, з чим ми, керівники більшості громадських організацій соціальної спрямованості, маємо справу кожного разу, коли виникає необхідність продовжити Договір оренди або віднайти приміщення для здійснення своєї діяльності.
Проте не все так просто. Стаття 142 XI розділу Конституції України «Місцеве самоврядування» визначає, що «матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів». Логічно, що і розпоряджатися ним має місцеве самоврядування.
Три місяці тому в Києві була здійснена переоцінка нерухомого майна, внаслідок чого оціночна вартість деяких об'єктів зросла на 30–40 %, що автоматично призведе до зростання ставок орендної плати.
Рішенням Кабінету Міністрів України ЛІКВІДОВАНА МОЖЛИВІСТЬ регулювання орендної процентної ставки Комісіями власності місцевих рад, зокрема,для СОЦІАЛЬНО ЗНАЧУЩИХ ГРОМАДСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ, тобто тих, хто здійснює важливу соціальну діяльність: організації спорту, культури, ветеранів, волонтерів тощо. (Так, донедавна Комісія власності могла внести пропозицію щодо визначення розміру орендної процентної ставки від 3 до 0,01 % оціночної вартості.)
Нині ж на нас всіх чекає єдина орендна ставка без урахування виду діяльності, що призведе до збільшення щомісячної орендної плати у 30, а то і у 100 разів, саме тих будівель та приміщень комунальної власності, які десятки років лежали в руїнах, з яких ентузіасти власним коштом, походам з «протягнутою рукою», запозиченим кредитам створили клуби європейського рівня, соціальні, спортивні, громадські центри різної спрямованості. А тепер праця тисяч інструкторів, волонтерів, викладачів, хто хоч щось робить для дітей та молоді, яка базується на мінімальних членських внесках, допомозі спонсорів, меценатів, буде знищена!?
Що ми отримали у зв'язку з новим документом Кабінету Міністрів України?
1. Підвищення орендної плати за будови та приміщення для створених нами ж клубів, які здійснюють свою статутну діяльність, у сотні разів.
2. Електронні аукціони призведуть до того, що: хто більше заплатив, той і орендує. Можливо логічно для бізнесу, але не для об’єднань соціального спрямування.
3. Законом відміняється значна частина вимог щодо цільового використання орендованого майна. Тобто, «переможець», може спокійно перепрофілювати приміщення під власний напрямок діяльності, а згодом і викупити його. Народ України, в черговий раз, втратить соціально значущі об'єкти. Повторюються 90-ті році, коли в умовах масової «прихватизації» були продані тисячі підліткових клубів, які потім перетворилися в різного роду генделики, секс-шопи, ломбарди тощо.
Наслідками таких бездумних рішень стануть:
1. Вимушене зростання плати за можливість відвідування вищезазначених закладів, що спричинить відмову від занять фізкультурою і спортом тисяч дітей, підлітків, молоді та й дорослого населення;
2. Діти та підлітки будуть викинуті на вулицю, що призведе до масового сплеску дитячого алкоголізму, наркоманії, зростання рівня молодіжної злочинності тощо;
3. Непосильна орендна плата спричинить закриття більшості шкіл та клубів. Тисячі інструкторів, викладачів, працівників громадських організацій будуть викинуті на вилицю, турбота за яких ляже на плечі держави.
І це все в умовах економічної кризи, викликаної вимушеними карантинними заходами.
Виходячи з наявної ситуації ми пропонуємо:
1. Народним депутатам негайно переглянути закон «Про оренду державного та комунального майна» в частині надання в оренду державного та комунального майна громадським організаціям, клубам асоціаціям тощо, соціальної спрямованості за пільговими розцінками;
2. Дозволити органам самоврядування самостійно визначати відсотки орендних ставок, щодо належного їм майна (від 0,01 % до 3,0 %).
3. Створити наглядові ради при Комісіях власності органів самоврядування з авторитетних громадських діячів, спортсменів, фахівців громадського руху тощо для контролю діяльності цих Комісій.
Я звертаюся до своїх однодумців з проханням підтримати звернення до Президента України, депутатів Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України з цього питання. Якщо Ви підтримуєте це звернення, просимо направити на електронну адресу
sportarenda1@gmail.com свою згоду (надати прізвище, ім’я, по-батькові, назву організації та основні напрямки діяльності), за потреби, внести доповнення та пропозиції.
З повагою
Ігор Шмигін,
президент ГО «Асоціація Айкідо Айкікай України»,
заслужений тренер України