Re: Ґо-буклет для початківців
Додано: 30 червня 2016, 16:00
Cтратегічна гра,
неординарне дозвілля,
спортивна інтелектуальна дисципліна.
Ґо
Ґо оперує лише простим: лінія і коло, дерево і камінь, чорне і біле та має нескладні правила, проте містить витончену стратегію і комплексну тактику, — Івамото Каору, 9 дан.
Гра виникла в Китаї 2,5 тис. років до н.е. Ґо належала до чеснот, якими мала володіти кожна освічена людина.
Oдна із образних назв цієї гри — "діалог рук" або "мова жестів". Інші назви: Вейці 围棋 (Китай), Падук 바둑 (Корея), Іґо 囲碁 (Японія).
Розквіт ґо в Японії припав на XVI-XIX ст. Славетні військові діячі — О.Нобунага, Т.Хідейосі, Т.Іеясу, — ставились до гри ґо з повагою, вважаючи її не тільки дозвіллям, але й засобом тренування, який допомагає керувати військами. Здебільшого в ґо грала знать, військові керівники, самураї. Ченці використовували гру як один з видів духовної практики.
До XIX ст. в ґо грали лише в Східній Азії. В XX ст. гра поширилася по всьому світу. Грою ґо захоплювались такі визначні особисті
та науковці як: Ф.Андерсон,
Д.Конвей, Е.Ласкер,
А.Ейнштейн,
П.Ердош,
Н.Бушнелл та ін.
Рейтинг початківців:
від 30 кю до 1 кю,
переходячи на 1 дан до 7 дану.
Професійно в ґо грає лише кілька
тисяч гравців, організованих у ліги
в Японії, Китаю, Кореї.
Україна: М.Захарченко — 1 п. корейський дан, А.Качановський — 1 п. європейський дан.
Iсторичний роман "Мейдзін" Я.Кавабата, присвячений ґо. У фільмах "Камінь", "Хід бога", серіалі "Місен" і aніме-серіалі "Хікару но Ґо" також висвітлено наскільки гра ґо присутня в сучасному житті.
Ґо oн-лайн: www.gokgs.com, www.pandanet-igs.com.
Спорядження та правила
Гобан або дошка, 2 чаші з камінцями білого та чорного кольору.
Ціль: необхідно розподілити ігрове поле між двома гравцями. В кого загальна площа територій більша, той і переможець.
Умови гри:
1. Гра починається на порожній дошці. Першими ходять чорні. Компенсація ("комі") за те, що білі розпочали гру другими, додає їм 6,5 очок. Хід — постановка каменю на будь-яке вільне перехрестя ліній. Поставлений камінь в подальшому не пересувається.
2. Камінь або група каменів та простір під ними, вважаються захопленими й знімаються з дошки, якщо всі сусідні перехрестя зайняті іншим гравцем.
3. Не можна робити захоплюючий камінь хід, який одразу провокує повторення позиції ("ко") або "вічність").
4. Забороняється робити хід, що веде до захоплення власного каменю, чи цілої групи, якщо при цьому не захоплюється камінь або група каменів іншого гравця.
5. Мінімальний простір, необхідний для існування однієї окремої групи камінців, — дві, відокремлені нею, одиниці площі ("очі").
Правила Початок Кінець
Білі: 5+9=14
Чорні: (16+6)-6,5=15,5
Хід майстра — всебічний хід, що збільшує власну територію, підтримує слабку групу, зменшує вплив іншого гравця, загрожує вторгненням та розміщений ідеально для всіх варіантів локальної боротьби.
Чим подобається гра ґо?
Ґо — це кардинальні відмінності між партіями, їх неповторність, розмаїття ігрових ситуацій, що суттєво впливають на процес гри, збагачуючи його надзвичайною жвавою гамою ігрових елементів, психологічних моментів та роздумів навколо стратегії та тактики взаємодії з іншим гравцем.
Що властиво ґомайстрам?
Ґо сприяє спогляданню, наслідком якого є глибинне розуміння взаємозв'язку речей, феноменів, людей та їх проявів. Завдяки ігровому полю, що дає необхідну для мислення зорову опору, краще, ніж де-інде, тренуватись гармонійно взаємодіяти і розподіляти увагу між з собою й іншим гравцем, дотримуючись помірності. Адже легше відслідковувати, що будь-якa дія, як і ухилення від неї, призводить до того чи іншого результату. І, узгодити зовнішню ситуацію варто, перш за все, змінивши власний підхід до процесу гри.
Відповідно до правил гри, виставлений камінь не можна зрушити, як не можна змінити вже сказане або зроблене; заборонено рухати й камені іншого гравця, адже це втручання в приватний простір. У цьому сенсі, ґо вчить приймати інших людей такими, якими вони є та конструктивно ставитись до помилок: розбиратись з наслідками, шукати вирішення нової проблеми, рухатись далі.
Ґо стимулює рішучість, синхронізує її з відповідальністю. Тобто, гра: розвиває вміння приймати цілу низку рішень, а також послідовно їх втілювати; показує, що при ухваленні рішень важливо проявляти гнучкість, не робити вибір лише на користь миттєвої вигоди або застарілого плану, а варто виділити саме головне в даний момент, відмовляючись від другорядного, яким би важливим локально і цінним воно не здавалось. До того ж, передбачено, що непринципові речі здатні обтікати одна одну і набувати важливості, остаточності лише в майбутньому.
Які здібності розвиває гра ґо?
Ґо навчає правилам, тактиці та стратегії. Більше того, — організовує мислення, надає досвід послідовної, цілеспрямованої, конструктивної діяльності в стані підвищеної небуденної свідомості. Це формує і розвиває розумові здібності гравців. Від простих до — віртуозності проектної діяльності, від філософського свідогляду до — безпосереднього якісного керівництва в реальному житті, в ділових, юридичних справах тощо.
Ґо відзеркалює характер гравців, вказує як на чесноти так і на вади, допомагає збільшити перші та дезактивувати останні. Ґо дозволяє зберігати ясність розуму навіть в похилому віці. Практика цієї гри, знижує ймовірність хвороби Альцгеймера, інсульту, допомагає при реабілітації в
якості терапії. Ґо побудована на принципах життєздатності, а не деструктивності, яку ґо вчить уникати. Тому дітям ця гра також стане донагоди.
Прораховувати механічно ігрову послідовність, як і запам'ятовувати найкращі способи відповіді — недоцільно, а часто і неможливо, бо кількість варіантів-відповідей перевершує людські здібності. Застосовувати їх безконтекстно в іншій партії, може бути також недоречним та програшним. Й навпаки, ґо вчить бачити ігрові ситуації не шаблонно, а персоналізовано, уважно розмірковуючи, з позиції справнього стратега, що не переймається, але й не нехтує: обстежує, спостерігає, сприймає адекватно та реагує максимальною точністю.